Ontevreden of klachten



Ontevreden of klachten

Wijze van melden


Heb je klachten over de reis of ben je ontevreden over je accommodatie, dan dien je dit direct te melden aan de receptie van je accommodatie en aan de vertegenwoordiging van Sunweb ter plaatse. Is er niemand aanwezig of wordt de klacht volgens jou niet naar behoren opgelost, dan dien je direct vanaf je vakantiebestemming contact op te nemen met ons kantoor in België. Dit kan telefonisch via het nummer +32 3 259 09 10 of per e-mail naar customersupport@sunweb.be. Wij streven ernaar je e-mail binnen 2 werkdagen te beantwoorden.

Deze handelwijze is absoluut noodzakelijk, omdat Sunweb op het moment dat je je klacht kenbaar maakt, deze meestal direct kan oplossen. Achteraf, na thuiskomst is het natuurlijk niet meer mogelijk de problemen op te lossen. Klachten die op de bestemming niet zijn gemeld en waarvoor geen klachtenformulier is ingevuld, worden in België niet in behandeling genomen.

Wordt je klacht ter plaatse niet bevredigend opgelost, dan kan je uiterlijk binnen één maand na afloop van de reis je klacht schriftelijk (met een motivatie) indienen. Het opsturen van alleen een klachtenformulier zonder verdere toelichting is niet voldoende.

Wanneer de klacht betrekking heeft op de totstandkoming van de boeking, dan kan deze uiterlijk binnen één maand na kennisname van de feiten (waarop de klacht betrekking heeft) bij ons worden ingediend. Voor verdere informatie verwijzen wij je naar de Geschillencommissie reisvoorwaarden.
Wanneer we een klacht ontvangen, wordt deze eerst onderzocht. De wettelijke termijn om te antwoorden op je klacht is binnen drie maanden, maar Sunweb probeert je te antwoorden binnen de maand. Dit proces neemt tijd in beslag, vanwege het feit dat er vaak verschillende zaken uitgezocht dienen te worden.

Bij buitengerechtelijke regeling van het geschil is de Consumentenombudsdienst van de FOD Economie bevoegd om elke aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van consumentengeschillen te ontvangen. Deze zal op haar beurt de aanvraag ofwel zelf behandelen ofwel doorsturen naar een gekwalificeerde entiteit. Je kan de Consumentenombudsdienst bereiken via deze link: http://www.consumentenombudsdienst.be//nl

Bij geschillen met een grensoverschrijdend karakter kan u bovendien beroep doen op het Online Dispute Resolution platform van de Europese Unie via deze link: http://ec.europa.eu/odr

Een voorbehoud


Een vakantie in het buitenland betekent andere mensen, een andere cultuur, ander eten, etc. Dat is één van de aantrekkelijke kanten van een vakantie, maar ook een aspect om bij je vakantieverwachtingen rekening mee te houden.

 

  • Wanneer je kiest voor een eenvoudige accommodatie, kan je natuurlijk geen vijfsterrenhotel verwachten
  • Je moet rekening houden met mogelijk aanwezige bouwactiviteiten op de bestemming
  • Houd rekening met een beperkte openstelling van winkels en uitgaansmogelijkheden en een beperkter aanbod van faciliteiten in het voor- en naseizoen
  • Water en elektriciteit zijn in de Zuid-Europese en verre landen nog niet overal op het niveau zoals wij dat gewend zijn
  • Het voltage ligt soms lager en het is mogelijk dat de stroom korte tijd uitvalt
  • De warmwaterproductie gebeurt vaak met behulp van zogenaamde zonnecollectoren. Ook kan het zijn dat je slechts over een kleine boiler beschikt
  • In sommige badkamers is geen douchegordijn aanwezig en/of kan je de douchekop niet ophangen
  • Je kan op je bestemming te maken krijgen met ongedierte zoals kakkerlakken of mieren. Over het algemeen is dit niet te wijten aan onvoldoende hygiëne, maar aan de klimatologische omstandigheden. Verpak je etenswaren goed en bewaar alles bij voorkeur in een koelkast. Je kan ter plaatse zelf een verdelgingsmiddel kopen, maar geef het ook altijd door aan de hostess en/of de accommodatieverschaffer, zodat zij je kunnen helpen om van het ongewenste bezoek af te komen.