1. FAQ | Sunweb
  2. Coronamaatregelen wintersport Oostenrijk
  3. Update Oostenrijk 19 november

Alle thema's

Update Oostenrijk 19 november

Lockdown Oostenrijk
Op 19 november heeft Oostenrijk een algehele lockdown afgekondigd. Deze zal ingaan op maandag 22 november en duurt tot en met 12 december. Betrokken reizigers zijn geïnformeerd en kunnen kosteloos omboeken of annuleren.

Vertrek je na 12 december? Wij houden de situatie nauwlettend in de gaten. Mocht het gevolgen gaan hebben voor jouw vakantie dan nemen wij contact met je op.

Informatie over de 2G-regels:
Oostenrijk heeft op 8 november de coronaregels aangescherpt. Voor diverse locaties heb je een vaccinatie- of herstelbewijs nodig en is een PCR- of antigeentest niet meer toegestaan. Ook heeft de Oostenrijkse overheid aangekondigd dat vanaf 3 januari de eenmalige prik van het Janssen-vaccin niet meer voldoende is en je dus een booster prik nodig hebt als geldig toegangsbewijs. Ten slotte is ook de geldigheidsduur van overige vaccins verkort naar 9 maanden. Hier vind je meer informatie over de regels die in Oostenrijk gelden.

Wanneer en hoe kan ik omboeken?
Wanneer jij je niet prettig voelt bij deze regels, of wanneer jij niet voldoet aan de eisen voor een toegangsbewijs, dan kun jij jouw vakantie omboeken:
  • Met onze standaard omruilgarantie kun jij tot 6 weken voor vertek kosteloos jouw vakantie omboeken. Heb jij de premium omruilgarantie bijgeboekt, dan kun jij zelfs tot 2 weken voor vertrek jouw vakantie kosteloos omboeken.
  • Je kunt omboeken naar een andere wintersportbestemming, winterzon of een zomer bestemming van een van onze merken.
  • Wanneer jij omboekt naar een andere wintersport bestemming, kun jij zelf jouw vakantie omboeken via Mijn Sunweb.
  • Wil je omboeken naar een winterzon of zomer bestemming? Neem dan contact op met ons Contact Center.
Vertrek je pas in 2022? Dan adviseren wij om de situatie af te wachten tot korter voor vertrek, omdat de regels snel kunnen wijzigen.

Verzekering
Heb je via Sunweb een Allrisk annuleringsverzekering bijgeboekt? Dan krijg je 75% van de kosten vergoed wanneer jij jouw vakantie moet annuleren omdat je niet aan de Oostenrijkse regels kan voldoen. Let op: dit geldt alleen wanneer deze regels nog niet bekend waren bij het maken van jouw boeking. Voor Oostenrijk betekent dit dat jij jouw boeking en annuleringsverzekering vóór 5 november 2021 moet hebben geboekt.

Hieronder vind je een overzicht van de meest gestelde vragen:

Ik heb een Janssen prik gehad en vertrek na 3 januari naar Oostenrijk, wat zijn mijn mogelijkheden?
Wanneer jij de eenmalige prik van het Janssen-vaccin hebt gehad kun je vanaf 3 januari geen toegangsbewijs meer krijgen voor o.a. jouw accommodatie en de skiliften. De Oostenrijkse overheid eist dat jij dan een booster prik hebt gehad. Op dit moment weten wij nog niet wanneer er in België gestart wordt met de booster vaccinaties. Je kunt jouw vakantie tot 6 weken voor vertrek kosteloos omboeken naar een van onze andere bestemmingen. Dit mag zowel een winter, winterzon als zomer bestemming zijn van een van onze merken! Wanneer jij de premium omruilgarantie hebt bijgeboekt kun jij tot 2 weken voor vertrek kosteloos omboeken.

Ik heb twee vaccinaties gehad, maar deze zijn bij aankomst al langer dan 9 maanden geleden gezet. Wat zijn mijn mogelijkheden?
De geldigheidsduur van vaccinatiebewijzen is teruggebracht tot negen maanden. Daarna is nog een dosis (booster) nodig voor een geldig toegangsbewijs. Wanneer jij langer dan 9 maanden geleden gevaccineerd bent bij aankomst in Oostenrijk, dan krijg jij geen toegang tot onder andere jouw accommodatie en de skiliften. Twijfel je of jij op tijd een booster prik krijgt, of voel jij je niet prettig bij deze regels? Boek dan jouw vakantie kosteloos om tot 6 weken voor vertrek. Dit mag zowel een winter, winterzon als zomer bestemming zijn van een van onze merken! Wanneer jij de premium omruilgarantie hebt bijgeboekt kun jij tot 2 weken voor vertrek kosteloos omboeken.

Wij gaan met een groep waarvan 1 of meerdere personen het Janssen-vaccin hebben gehad/een deel van de groep is langer dan 9 maanden geleden gevaccineerd/ een deel van de groep is niet gevaccineerd.
Wat zijn onze mogelijkheden?

Reizigers die zijn gevaccineerd met het Janssen-vaccin krijgen vanaf 3 januari zonder boosterprik geen toegang tot o.a. de accommodatie. Ook is voor de overige vaccins de geldigheidsduur verkort naar 9 maanden. PCR- en antigeentesten zijn niet meer geldig. Wanneer jij niet gevaccineerd of hersteld bent, krijg jij geen toegangsbewijs. Wanneer een deel van het reisgezelschap door deze maatregelen niet kan reizen, kun je ervoor kiezen om als gehele groep om te boeken tot 6 weken voor vertrek. Een andere optie is om een of meerdere mensen in de plaats te stellen voor degenen die niet mee kunnen reizen. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:
- Wanneer je met eigen vervoer reist kun je tot 1 dag voor vertrek kosteloos 1 of meerdere personen in de plaats stellen
- Wanneer je een busreis hebt geboekt kun je tot 4 dagen voor vertrek kosteloos 1 of meerdere personen in de plaats stellen.

Om iemand in de plaats te stellen kun je contact opnemen met ons Contact Center.

Ik heb corona gehad en heb daarna 1 vaccinatie gehad, is dit voldoende?
Ja, je wordt in Oostenrijk gezien als volledig gevaccineerd wanneer je bent hersteld van corona en vervolgens 1 vaccinatie hebt gehad. Houdt er wel rekening mee dat je een positieve PCR-test moet laten zien die minstens 21 dagen voor jouw 1e vaccinatie is afgenomen. Neem een printje mee van jouw testuitslag of doktorsverklaring waaruit blijkt dat je positief getest bent geweest. Het vaccinatiebewijs is vervolgens 270 dagen geldig na het zetten van jouw prik.

Wat zijn de regels voor kinderen?
Alle kinderen vanaf 12 jaar moeten een vaccinatie- of herstelbewijs kunnen tonen om toegang te kunnen krijgen tot o.a. de accommodatie en de skiliften. Reis je met kinderen die voor of tijdens de vakantie 12 jaar zijn? Dan gelden voor hen dezelfde regels.

Ik heb een verzekering bijgeboekt, worden de kosten gedekt als ik mijn vakantie moet annuleren?
Wanneer je via Sunweb een Allrisk annuleringsverzekering hebt bijgeboekt, ben je verzekerd via AXA. AXA dekt 75% van de annuleringskosten wanneer jij niet kan voldoen aan de maatregelen die de Oostenrijkse overheid heeft opgelegd. Je bent alleen gedekt wanneer deze maatregelen nog niet bekend waren op het moment van boeken. Voor Oostenrijk houdt dit in dat jij jouw vakantie en annuleringsverzekering moet hebben geboekt vóór 5 november 2021. Met de Allrisk annuleringsverzekering ben je in de volgende situaties voor 75% van de annuleringskosten gedekt:

- Je bent niet gevaccineerd en moet om die reden de reis annuleren
- Je hebt het Janssen vaccin en wilt geen booster prik of kan deze niet op tijd krijgen
- Je hebt 2 vaccinaties gehad van bijv. Pfizer, maar de laatste vaccinatie is al langer dan 9 maanden geleden gezet. Je wilt geen booster prik of kan deze niet op tijd krijgen
- Je bent om een medische reden niet gevaccineerd en kan dit aantonen met bijv. een bewijs van een arts





Was dit antwoord nuttig voor jou? Ja, dit beantwoordt mijn vraag / Nee, dit beantwoordt mijn vraag niet
Bedankt voor je hulp bij het verbeteren van onze service!
Het spijt ons dat we je nog niet konden helpen. Stuur een e-mail naar info@sunweb.be en we zullen jouw vraag zo snel mogelijk beantwoorden!

Bel ons

We zijn weer bereikbaar op onze normale openingstijden via 

+32-3/259.09.10

Ma t/m vr: 09.00 uur t/m 20.00 uur
Zaterdag van 10.00 uur t/m 17.00 uur
Zondag: gesloten

Tijdens de feestdagen hebben wij aangepaste openingstijden. Klik hier om de gewijzigde openingsuren te bekijken

Stuur een e-mail

Op dit moment is ons kantoor gesloten. Zie onze openingstijden voor meer informatie.

Facebook

Stel je vraag aan ons team op Facebook. 

Het team zit klaar op: 

Maandag t/m vrijdag 09.00-20.00 uur

Zaterdag 10.00 - 17.00 uur

Zondag gesloten

Naar Facebook

Mijn Sunweb

Wanneer je een vakantie boekt via Sunweb, heb je een Mijn Sunweb account. Hier kan je jouw factuur bekijken, je vakantie betalen en jouw tickets downloaden.

Mijn Sunweb

Extra's

We helpen je graag bij een optimale voorbereiding van je vakantie. Boek één van de extra's om jouw vakantie compleet te maken!

Bekijk extra's

Bel ons

We zijn weer bereikbaar op onze normale openingstijden via 

+32-3/259.09.10

Ma t/m vr: 09.00 uur t/m 20.00 uur
Zaterdag van 10.00 uur t/m 17.00 uur
Zondag: gesloten

Tijdens de feestdagen hebben wij aangepaste openingstijden. Klik hier om de gewijzigde openingsuren te bekijken

Stuur een e-mail

Op dit moment is ons kantoor gesloten. Zie onze openingstijden voor meer informatie.
Facebook

Stel je vraag aan ons team op Facebook. 

Het team zit klaar op: 

Maandag t/m vrijdag 09.00-20.00 uur

Zaterdag 10.00 - 17.00 uur

Zondag gesloten

Naar Facebook

Mijn Sunweb
Wanneer je een vakantie boekt via Sunweb, heb je een Mijn Sunweb account. Hier kan je jouw factuur bekijken, je vakantie betalen en jouw tickets downloaden.

Mijn Sunweb

Extra's

We helpen je graag bij een optimale voorbereiding van je vakantie. Boek één van de extra's om jouw vakantie compleet te maken!

Bekijk extra's